طبق ماده ۸۶ قانون مالیات های مستقیم، پرداخت کنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلف اند مالیات متعلق را طبق مقررات ماده(۸۵) این قانون محاسبه و کسر و تا پایان ماه بعد (۱) ضمن تسلیم فهرستی متضمن نام و نشانی دریافتکنندگان حقوق و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت و در ماههای بعد فقط تغییرات را صورت دهند. در این مقاله به طور جامع موضوع ارسال لیست مالیات حقوق را مورد بررسی قرار می دهیم.
چه کسانی مشمول ارسال لیست مالیات حقوق و پرداخت آن هستند؟
کلیه اشخاص حقوقی که مشمول پرداخت مالیات هستند، مطابق با ماده ۸۶ قانون مالیات های مستقیم باید لیست مالیات بر حقوق کارکنان خود را از طریق سامانه مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.
با توجه به اقدامات سازمان امور مالیاتی جهت سهولت در کنترل و نگهداری اطلاعات ارسالی توسط اشخاص و شرکتها، ارسال لیست مالیات نیز به صورت آنلاین صورت میپذیرد.
از جمله اطلاعاتی که شرکتها به صورت ماهانه باید به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند، لیست مالیات حقوق و دستمزد پرسنل است. پیرو توضیحات بالا ارسال اطلاعات حسابداری حقوق و دستمزد و مبالغ کسر شده توسط کارفرمایان باید در قالب نرم افزار (تایید شده از جانب دارایی) تکمیل گردیده و پس از دریافت قبض دارای شناسه قبض و شناسه پرداخت، با مراجعه به هر یک از بانکها پرداخت شود. این وجه پرداخت شده نیز مشابه کلیه قبوض (تلفن ثابت، گاز و…) در لحظه پرداخت در حسابهای مربوط به سازمان ثبت می گردد و نیازی به مراجعه حضوری به شعب مالیاتی و تهیه مدارک مکتوب و ارتباط با ممیزین جهت تایید اطلاعات نیست.
آموزش نحوه ارسال لیست مالیات حقوق (لیست حقوق و دستمزد)
۱ – برای ارسال لیست مالیات حقوق، ابتدا باید به سایت tax.gov.ir وارد شده و بر روی گزینه فهرست مالیات حقوق الکترونیکی کلیک کنید. با توجه به توضیحات بالا کلیه اطلاعات ارسالی به سازمان امور مالیاتی از طریق همین سایت و با استفاده از کلیک بر روی هر یک از سرفصل هایی که در عکس ذیل آمده است مقدور خواهد بود.
۲ – با کلیک بر روی آیتم فوق وارد مرحله بعدی می شوید، در اینجا نیاز است روی متن ورود به سامانه جدید تسلیم لیست حقوق کارکنان کلیک کنید. به جای طی کردن مرحله ۱ و ۲ می توانید به صورت مستقیم به سایت http://salary.tax.gov.ir مراجعه نمایید.
۳ – سپس با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور که بعد از ثبت نام در سازمان امور مالیاتی به صورت نامه محرمانه به شرکتها ارسال میگردد. وارد پرتال مربوط به خود شود:
۴ – با انتخاب فهرست حقوق و سپس انتخاب فهرست حقوق جدید می توانید فایلی را که در قالب مربوطه از نرم افزار حقوق و دستمزد خود (همانند سپیدار) دریافت کرده اید در سایت بارگذاری نمایید. در حال حاضر اکثر نرم افزارهای حسابداری قابلیت تبدیل اطلاعات حقوق و دستمزد به قالبهای دارایی را دارند ولی در صورتی که نرم افزار شما این قابلیت را ندارد در همین سایت نرم افزاری برای تبدیل دادهها وجود دارد که توضیحات نحوه نصب و استفاده از آن ذکر شده است.
۵ – با وارد شدن در این مرحله باید فیلدهای مربوط به ماه، حوزه مالیاتی، نوع لیست و نام لیست را تکمیل کرده و نسبت به انتخاب نحوه ثبت لیست بارگذاری فایلهای WP،WH،WK اقدام کنید.
فرمت فایل های ارسالی در سامانه ارسال مالیات حقوق
تکمیل فیلد های مربوطه به صورت انتخابی است. در مورد قالبهای WP/WH/WK نیز در بالا اشاره شد که باید داده ها در قالب مذکور بار گذاری گردد. دقت کنید که فرمت فایل ها در سیستم عامل های مختلف ممکن است متفاوت باشد. البته در بیشتر سیستم عامل ها و سیستم عامل ویندوز فرمت فایل هایی که برای سیستم حقوق دستمزد گرفته می شود، فرمت WK و WH دارند، و فرمت های DK و DH نیز فرمت هایی هستند از سیستم حقوق و دستمزد در سیستم عامل هایی مثل MS DOS گرفته می شوند.
لازم به ذکر است، در صورتی که حجم فایل های مالیات حقوق شما زیاد است می توانید دو فایل را در یک فایل ZIP قرار دهید و سپس نسبت به ارسال آن اقدام کنید.
در بخشی که می توانید لیست مالیات حقوق را ارسال کنید ۴ گزینه در مقابل شما قرار داده می شود.
- بدون ارسال فایل
- ارسال فایل متنی TXT
- ارسال فایل فشرده ZIP
- کپی از ماه قبل
اگر تمایل داشتید که با استفاده از فایل فشرده ZIP ارسال کنید با گزینه سوم را انتخاب کنید.
سامانه ارسال لیست مالیات حقوق
در طول سالهای اخیر سامانه های الکترونیکی زیادی بر انجام امور مالیات و بیمه انجام شده است که راه اندازی همه آن ها چند هدف واحد را دنبال می کنند. مهمترین این اهداف، تسهیل و تسریع در انجام این امور بوده است. هدف از راه اندازی سامانه ارسال لیست مالیات حقوق نیز در ابتدا افزایش سرعت و راحتی مودیان در ارسال لیست اطلاعات مالیات بر درآمد حقوق بوده و هست. جلب رضایت مودیان مالیاتی، کاهش هزینه ها، صرفه جویی در زمان و ایجاد شفافیت در انجام همه این امور، از دستاوردهای اجرای این طرح ها بوده است.
در سامانه ارسال مالیات بر حقوق همه جزئیات و اطلاعات مورد نیاز در مورد پرداخت کننده و دریافت کننده حقوق ذکر می شود و جزئیات مربوط به میزان حقوق و مزایا و مالیاتی که برای آن باید پرداخت شود در قالب فایل های الکترونیکی از مودیان مالیاتی دریافت می شود و در این سامانه ذخیره می شود.
ورود به سامانه ارسال لیست مالیات بر حقوق از طریق این آدرس امکان پذیر است: http://salary.tax.gov.ir
فایلی که مودیان باید در خصوص ارسال لیست مالیات در اختیار سامانه مورد نظر قرار دهند را می توان با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز در نرم افزاری که توسط سازمان امور مالیاتی ارائه شده است ایجاد نمود.
البته انجام این کار با استفاده از نرم افزارهای حسابداری نیز امکان پذیر است. البته برای اینکار نرم افزار حسابداری باید قابلیت مورد نظر را در خود داشته باشد. در صورت تمایل در مقاله بهترین نرم افزار حسابداری می توانید با یک نرم افزار استاندارد و ایده آل بیشتر آشنا شوید.
۲ نکته مهم در ارسال لیست مالیات بر حقوق
- نام حوزه مالیاتی به صورت پیش فرض وجود داشته و تنها نیاز به انتخاب دارد.
- نوع لیست مالیات حقوق شامل (اصلی، الحاقی، اصلاحی) است که در صورتی که بار اول در ماه مذکور اطلاعات را ثبت می کنید، حتما گزینه اصلی را انتخاب نمایید و در صورتی که مثلا اسم یکی از پرسنل به اشتباه از لیست حذف شده است و یا اشتباهاتی از این دست انجام گرفته است، گزینه الحاقی را انتخاب و فقط اطلاعات مربوط به شخص حذف شده را وارد و اطلاعات را بارگذاری نمایید. در صورتی که فایل ارسال شده و ثبت نهایی شده به صورت کلی اشتباه باشد از گزینه اصلاحی استفاده نمایید.
- در نظر داشته باشید که با انتخاب این گزینه، ممیزین محترم در بررسی های مربوطه کلیه اطلاعات ارسالی قبلی را باطل تلقی کرده و فایل جدید از نظر تاریخی و محتوایی بررسی خواهد شد.
- سپس اطلاعات خود را در قالب TEXT مطابق قالب دارایی ثبت و اطلاعات را در آن بار گذاری بفرمائید و یا از یکی از سیستم های مالی که قابلیت تبدیل لیست های حقوق به قالب مربوطه را دارند استفاده بفرمائید.
بر روی دکمه ثبت لیست کلیک کنید.
معمولا ثبت اطلاعات بر روی سایت به مدت زمانی جهت ثبت بر روی سیستم نیاز دارند. از سایت خارج و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی به قسمت فهرست فایل ها مراجعه و روی فهرست لیست ها کلیک کنید.
- در صورت مطابقت تعداد نفرات روی گزینه عملیات و خلاصه لیست به ترتیب کلیک کرده و در صورت مطابقت کامل اطلاعات نسبت به تائید اقدام نمایید. توجه داشته باشید که ابتدا کلیه اطلاعات و خطا ها را بررسی و مرتفع سازید. در صورت تائید نهایی اطلاعات امکان اصلاح مجدد وجود نخواهد داشت.
-
- در صورت عدم وجود خطا، پس از کلیک بر روی عملیات، عبارت ذیل برای شما نمایش داده می شود:
- برای کنترل مجدد و جلوگیری از بروز اشکال احتمالی حتما یکبار نیز بر روی گزینه خطاهای فایل ها و خلاصه لیست کلیک کرده و اطلاعات را کنترل نمایید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟نظری بدهید!